Nettsidekart

Meld deg på vårt nyhetsbrev - klikk her

Din e-postadresse:

Keramisk clutch (Sinter)

Hvorfor konstruere en "keramisk clutch"?

Problemer med en standard organisk clutch finnes normalt ikke, kun under krevende kjøring. Her kommer den keramiske clutchen til sin rett.

Den keramiske clutchen lever opptil tre ganger så lenge som en organisk clutch, samtidig som den beholder den behagelige tilkoblingen som en organisk clutch har.


Tømmerbil - Trond Horg Ellingsen AS

Kraftigere clutcher

Brasilians malm og tømmertransport krevde kraftigere clutcher. Transporten av råstoffer utenfor normale veier førte til hyppige havarier av clutch.

Eaton som leverandør av transmisjon ble bedt om å utvikle en clutch som tålte disse belastningene. Den keramiske clutchen (Sinter) ble resultatet, med en normal levetid på 3x den organiske clutchen.



Keramisk clutch Sinter - Trond Horg Ellingsen AS

Oppbygningen av en keramisk clutch

Cluchlamellens nav er noe forsterket i forhold til en normal clutch.

Beleggplaten består av keramiske plater festet til en plate av en kopperlegering med ekspansjonsspor, dette for å spre varmen.

Metallbrikkene tar opp ekspansjonen mellom kopperplatene og senterplaten. Dette er prinsippet for clutchlamellen som gir det gode resultatet.



Hovedforskjeller på en organisk og keramisk clutch

  • 30 - 40% økning i friksjonen. (Mindre sluring, selv med sterkere motor)
  • Tåler varmegang vesentlig bedre!
  • Enklere gearskift med enkel clutch enn med dobbelclutch.

Praktiske driftserfaringer med begge alternative belegg

Her er timer lagt til grunn, testene er fra midten av 2000-tallet.

  • 400mm. dobbelt organisk clutch, utslitt etter 3500 timer.
  • Byttet til ny organisk clutch, utslitt etter 2000 timer
  • Eaton 430mm. keramisk clutch, inspisert etter 4535 timer, tilbakemontert da den bare var 2/3 slitt. Beregnet levetid 6500 timer.
  • Keramisk clutch benyttes i dag normalt på de fleste tyngre kjøretøy på det Amerikanske kontinent.

Til Europa ble den introdusert i 2008, og har blitt testkjørt i ca. 2 år med samme gode resultat som på det Amerikanske kontinent på manuell clutch.

Det var en liten utfordringe å plassere den i en clutch som opereres automatisk, men dette problemet har blitt løst. I dag kan den benyttes i de fleste større Europeiske lastebiler og busser.


Europeisk test og økonomisk beregning

Scenario:

Et Nederlandsk renovasjonsfirma med en stor bilpark av MAN 3-akslede biler med ZF 16S girkasser og Sachs 430mm organisk cluch. Normalt har denne clutchen en levetid på ca. 9 mnd./ 24000 km.

Det ble montert inn en Eaton keramisk clutch. Den hadde en levetid på 48000 km. Firmaet krevde av sin MAN forhandler å få montert inn Eaton keramisk clutch fra bilen var ny, og disse varte i ca. 76000 km. Dette var tre ganger så lang tid som tidligere, og firmaet har siden forlangt å få Eaton keramisk cluch som standard


Kontakt oss dersom du har spørsmål om keramisk clutch.